01 Nisan 2014

Gönüllü uyum BA bildiriminde terk mükellef beyan edenleri izleme projesi

Sn.Gökhan Kılıçoğlu,
Hayırlı günler dilerim.
Öncelikle olayın Turmob'un Odalara gönderdiği yazının eksik olmasının sonucu olduğunu belirtmek isterim.
Gelelim 20.11.2013 tarhli Gelir İdaresi Başkanı'nın yazısına.

İkinci yazıyı okuduğumuzda: 2012 Ocak ile 2013 Temmuz dönemleri arası yapılan analiz sonucu tesbit edilen,Ba formunda terk etmiş mükelleflerden mal ve hizmet alımı yaptığını bildiren mükellefler"Gönüllü uyum Ba bildiriminde terk mükellef beyan edenleri izleme projesi"kapsamında Vergi Dairesi Başkanlıklarına ve Defterdarlıklara listeler halinde gönderilerek izahata çağrılmaları istenilmiştir.
Proje kapsamında gönderilen mükelleflerden bir kısmının form Ba bildirimlerinde nevi değişikliği,birleşme ve devir nedenleriyle vergi kimlik ve ünvan bilgilerini sehven hatalı girdikleri görülmüştür.
Buna Göre;"Gönüllü uyum BA bildiriminde terk mükellef beyan edenleri izleme projesi " kapsamında gönderilen mükelleflerden 2012 Ocak ile 2013 Temmuz dönemleri arası terk etmiş mükelleflerden mal ve hizmet alımı yaptığını bildiren mükelleflerden,nevi değişikliği,birleşme ve devir nedenleri ile sadece vergi kimlik numarası vce ünvan alanlarında Ba formunda düzeltme işlemi yapanlar hakkında 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 nci maddesi hükmü uygulanmayacaktır.

İşte kafamın karıştığı konu bu:

*VUK .Mükerrer 355. madde yürürlükte.İlgili kısmı:

(5904 sayılı Kanunun 22 inci maddesiyle eklenen fıkra. Yürürlük; 01.08.2009) Elektronik ortamda verilme zorunluluğu getirilen bildirim veya formlara ilişkin olarak süresinden sonra düzeltme amacıyla verilen bildirim ve formların, belirlenen sürelerin sonundan itibaren 10 gün içinde verilmesi halinde özel usulsüzlük cezası kesilmez, takip eden 15 gün içinde verilmesi halinde ise kesilmesi gereken özel usulsüzlük cezası(6009 sayılı Kanunun 12 inci maddesiyle değişen ibare Yürürlük; 01.08.2010)1/5(4) oranında uygulanır.
(5904 sayılı Kanunun 22 inci maddesiyle eklenen fıkra. Yürürlük; 01.08.2009)Elektronik ortamda beyanname ile bildirim ve form verme mecburiyetine uymayanlara bu maddeye göre ceza kesilmesi halinde, 352 nci maddenin birinci derece usulsüzlüklerle ilgili (1) numaralı bendi ile ikinci derece usulsüzlüklerle ilgili (7) numaralı bendi uyarınca ayrıca ceza kesilmez.

Hal böyle iken:"Gönüllü uyum Ba bildiriminde terk mükellef beyan edenleri izleme projesi" kapsamında Kanun maddesine rağmen seçimlik bir uygulama ile af yetkisi kullanılmaktadır.

Fakat:
*Türk hukuk literatüründe af, “genel af” ve “özel af” olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. “Genel af ”, hem cezayı, hem de suçu ortadan kaldırır. “Özel af ” ise suçu değil, sadece cezayı ortadan kaldırır.özel af, fiilin suçluluk niteliğini değil, fakat hükmedilmiş olan cezayı ortadan kaldırır, azaltır veya başka bir cezaya çevirir.
*1982 Türk Anayasası, Cumhurbaşkanının dışında, Türkiye Büyük Millet Meclisi de gerek amnisti, gerek gras yetkisini vermiştir. Zira Anayasanın 87’nci maddesine göre, Türkiye Büyük Millet Meclisinin görev ve yetkilerinden biri de “genel ve özel af ilân etmek”tir. Türk Anayasası, Parlâmentonun genel ve özel af yetkisini iki bakımından sınırlandırmıştır. Anayasaya göre, “Anayasanın 14’üncü maddesindeki fiillerden dolayı hüküm giyenler” Türkiye Büyük Millet Meclisinin af yetkisinin dışında kalmaktadır (m.87). Keza Anayasaya göre orman suçları hakkında da genel veya özel af çıkarılamaz (m.169/3). 

Bu konunun aydınlatılarak söz konusu "Gönüllü uyum Ba bildiriminde terk mükellef beyan edenleri izleme projesi"kapsamında varsa yetki tüm düzeltme beyannamelerine uygulanması Anayasa'mızın eşitlik kuralı gereği sağlanmalıdır.

Kısaca tüm VUK mükerrer 355.nci maddesine göre oluşan cezalara ilişkin düzeltmelerin cezasız yapılması/yaptırılması konusunu arz ve talep ederiz.

Aksi uygulamada ise bu yazının ayrıca değerlendirilip işleme koyulması gerekmektedir.

Bakınız olay Tek etmiş Mükelleflerden mal alan noktasından ayrılarak başka bir noktaya gitti.

İlgililerin kısa zamanda inceleyerek çözümlemesinde fayda vardır.

Hiç yorum yok: