SEYAHAT GİDERLERİ VE
HARCIRAH UYGULAMASI
M. Vefa TOROSLU
SM
1. GİRİŞ
Ticari faaliyetlerle ilgili olarak yapılan seyahat
giderleri Gelir Vergisi Kanunu'nun 24. ve 40. maddelerinde düzenlenmiştir.
Ayrıca Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 13. maddesine göre GVK 'nun ilgili hükümleri
Kurumlar için de geçerlidir.
2. SEYAHAT
GİDERLERİNİN NİTELİĞİ
Yurtiçi ve yurtdışı seyahatlerle ilgili olarak yapılan
giderlerin hasılattan indirilmesinin koşulları, GVK 'nun 40. maddesinde
belirlenmiştir. Buna göre işle ilgili ve yapılan işin önem ve genişliği ile
orantılı ve seyahat amacının gerektirdiği süreyle sınırlı seyahat ve ikamet
giderleri safı kazancın tespitinde hasılattan indirilebilir.
Bir seyahatin işle ilgili sayılabilmesi için ticari
kazancın elde edilmesi ve sürdürülmesi amacı ile yapılmış olması şarttır.
Turistik gezi gibi özel amaçlı seyahatlerin masrafları gider olarak kabul
edilmez. Ayrıca seyahatler ile ilgili masrafların gider yazılabilmesi için,
yapılan seyahatin süresinin, işin gerektirdiği süreyle kısıtlı ve işle doğrudan
ilgili olması gerekir.
Seyahat harcamaları ile ilgili olarak Kanun 'da belirtilen
şartların varlığını ispat külfeti, mükellefe aittir.
3. SEYAHAT
GİDERLERİNİN SINIFLANDIRILMASI
GVK 'nun 24. maddesine göre seyahatler ile ilgili olarak
iki temel gider türü bulunmaktadır:
3.1. Yol Giderleri
İster mutad vasıta ile ister özel araba ile yapılsın, işle
ilgili olarak yapılan gerçek yol giderleri vergiden istisna edilmiştir.
3.2. Yemek ve Yatma
Giderleri
Görevli kişilerin seyahatleri sırasında işin önemi ve
büyüklüğü ile orantılı olarak yaptıkları yemek ve yatma giderleri vergiden
istisna edilmiştir. Bu harcamalar iki
yöntemle ödenebilir. Ya personelin ibraz ettiği belgelere istinaden fiili yemek
ve yatma giderleri ödenir ya da belge ibraz şartı aranmaksızın harcırah
gündeliği yöntemi ile ödeme yapılır.
4. SEYAHAT
GİDERLERİNİ ÖDEME YÖNTEMLERİ
İşletmeler,
yapılan seyahat giderlerini
iki yöntemle ödeyebilirler. Bu yöntemler gerçek gider
yöntemi ve harcırah gündeliği yöntemidir. Bu yöntemlerin aynı anda kullanılması
mümkün değildir. İşletmeler
iki yöntemden birini
tercih etmek durumundadırlar.
4.1. Gerçek Gider
Yöntemi
Seyahat giderlerinin ödenmesinde gerçek gider yönteminin
uygulanması durumunda seyahat harcamaları ile ilgili olarak personelin ibraz
ettiği belgelere istinaden ödeme yapılır. Personele ayrıca harcırah adı altında
bir ödeme yapılamaz. Böyle bir ödemenin yapılması durumunda, bu ödemenin tamamı
ücret ödemesi olarak değerlendirilerek
Gelir Vergisi stopajına tabi tutulması
gerekir.
4. l.1. Yurtiçi
Seyahatlerde Gerçek Gider Yöntemi
Yurtiçi seyahatlerde gerçek gider yönteminin uygulanması
durumunda seyahat ile
ilgili olarak her
türlü şehir içi ve
şehirlerarası ulaşım için yapılan ödemeler, eğer seyahat özel araba ile
yapılıyorsa benzin, paralı otoyol ücretleri, otopark ücretleri gibi masraflar
gider olarak kaydedilir. Yine seyahat ile ilgili olarak yapılan yatma ve yemek
giderleri ile temsil, telefon vb.
harcamalar gider olarak kaydedilir.
4.1.2. Yurtdışı
Seyahatlerde Gerçek Gider Yöntemi
Yurtdışı seyahatlerde gerçek gider yönteminin uygulanması
durumunda ulaşım için yapılan her türlü ödemeler ile Konut Fonu ödemeleri gider
olarak kaydedilir. Yurtdışında konaklama ve yemek ile ilgili olarak yapılan
ödemeler ile temsil, telefon vb. harcamalar gider olarak kaydedilir.
4.2. Harcırah
Gündeliği Yöntemi
Seyahat
giderlerinin ödenmesinde harcırah
gündeliği yönteminin uygulanması durumunda personele gerçek yol
giderleri ile yatma ve yemek giderleri için harcırah ödenmektedir. Personelin
yatma ve yemek için yapmış olduğu gerçek harcamalar dikkate alınmaz. Fakat
gerçek gider yönteminde de olduğu gibi belgelenmek koşuluyla temsil, telefon
vb. harcamalar da gider kaydedilir.
GVK 'nun 24. maddesine göre Harcırah Kanunu kapsamı
dışında kalan kurumların yönetim kurulu başkan ve üyelerine, denetçilerine,
tasfiye memurlarına ve hizmet erbabına verilen gerçek yol giderlerinin tamamı
ile yemek ve yatma giderleri için verilen gündelikler vergiden istisna
edilmiştir.
Bu gündelikler aynı aylık seviyesindeki devlet memurlarına
verilen gündeliklerden fazla ise veya devletçe verilen gündeliklerin en yüksek
haddini aşarsa aradaki fark ücret olarak vergiye tabi tutulur. 6425 Sayılı
Harcırah Kanunu'nun 33. maddesine göre verilecek harcırah gündelikleri her yıl
Bütçe Kanunu ile belirlenir. 1995 yılında verilecek harcırah gündelikleri, 1995
Mali Yılı Bütçe Kanunu'nda yer alan H Cetveli ile tespit edilmiştir. Sözkonusu
cetvel, hangi maaş seviyesindeki devlet memurunun ne miktarda harcırah
gündeliği alabileceğini düzenlemektedir.
Devlet
memurlarının aylık katsayısı
ile taban aylık
katsayılarında meydana gelen artışlar harcırah gündeliklerine tekabül
eden ücret aralıklarında değişmelere neden olmaktadır.
08.11.1995 tarihli Resmi Gazete 'de yayınlanan 95/7492
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile 15.11.1995 tarihinden itibaren geçerli olmak
üzere, devlet memurlarının aylık katsayısı 1695'e, taban aylık katsayısı
10175'e yükseltilmiştir.
4.2.1. Yurtiçi
Seyahatlerde Harcırah Gündeliği Yöntemi
Buna göre 15.11.1995 tarihinden itibaren yurtiçi
seyahatler için harcırah gündeliği ödemesinde dikkate alınacak ücret aralıkları
ile bu aralıklarda ücret alan personele vergiden müstesna olarak verilebilecek
harcırah gündelikleri TABLO
I 'de gösterilmiştir.
Harcırah gündeliği asıl görevli olduğu veya ikamet ettiği
il ve ilçelerin belediye sınırları dışında bir yere geçici görevle gönderilen
personele ödenir. Aynı belediye sınırları içinde bir yere gönderilen personele
harcırah gündeliği ödenmez. Harcırah Kanunu'nun 43. maddesine göre seyahat
günlerine ait gündelikler, seyahat edilen aracın hareket saatinden gidilecek
yere varış saatine kadar geçen 24 saat için hesap edilir. Bu süreden az devam
eden seyahatler bir gün kabul edilir. Sürenin her 24 saati aşan kesri tam gün
sayılır.
Harcırah Kanunu'nun 39. maddesine göre yurtiçi seyahate
giden personele seyahat mahallinde ve yolda öğle (saat 13.00) ve akşam (saat
19.00) yemeği zamanlarından birini geçirenlere 1/3, ikisini geçirenlere 2/3
oranında ve geceyi de geçirenlere tam gündelik verilir. Buna göre personel
seyahat harcamaları ile ilgili olarak fiili yatma gideri için belge ibraz
edilmiş ise bu belge ile harcırah gündeliğinin 2/3 ü ödenir. Eğer personel
yemek giderleri için belge ibraz etmiş ise bu belge ile harcırah gündeliğinin 1
/3'ü ödenir. Şayet tek öğünlük yemek gideri için belge ibraz edilmiş ise diğer
öğüne ilişkin olarak harcırah gündeliğinin 1/3'ü oranında ödeme yapılır.
4.2.2. Yurtdışı
Seyahatlerde Harcırah Gündeliği Yöntemi
15.11.1995 tarihinden itibaren yurtdışı seyahatler için
harcırah gündeliği ödemesinde dikkate alınacak ücret aralıkları ile bu
aralıklarda ücret alan personele vergiden müstesna olarak verilebilecek
harcırah gündelikleri ülke ve döviz bazında TABLO II' de gösterilmiştir.
Yurtdışı seyahatlerde de, yurtiçi seyahatlerde olduğu gibi
harcırah gündeliğinin 1 /3 ü öğle yemeği, 1 /3'ü akşam yemeği ve 1 / 3 ü yatma
ücretine karşılık olarak verilmektedir. Bundan dolayı seyahatte geçen her gün
için, öğle yemeği, akşam yemeği veya yatak ücreti olarak belge ibraz edilmemiş
ise, bunun yerine her biri için harcırah gündeliğinin 1 /3'ü seyahat eden
personele ödenir.
Yurtdışı seyahatlerde seyahat süresinin ilk 10 günü için
ödenecek gündelikler TABLO II 'de gösterilen her bir miktar için % 50
artırılmak suretiyle hesaplanır.
Yine yurtdışı seyahatlerde seyahat süresinin ilk 10 günü
için yurtdışında yatacak yer temini için ödedikleri ücretleri fatura ile
belgeleyen personele fatura tutarının % 50 artırılmış olarak hesaplanan
gündeliklerinin % 40'ını aşması halinde aşan kısmın % 70 i ayrıca ödenir.
Ancak, yatacak yer temini için ödenecek ilave miktar, hesaplanan
gündeliklerinin:
- I - III no lu sütunlarda gösterilenler için % 100'ünden
- IV - VII no lu sütunlarda gösterilenler için % 80'inden
- Diğer sütunlarda gösterilenler için % 60'ından fazla
olamaz. Yurtdışı gündeliklerinin TL
cinsinden miktarları hesaplanırken yabancı para bankadan
satın alınmış ise bankanın uyguladığı fiili kur dikkate alınır. Eğer harcırah
tutarı firmanın DTH 'bından karşılanmış ise o tarihteki T.C. Merkez Bankası
döviz satış kuru dikkate alınır. Seyahat masrafları personelin kendisi
tarafından karşılanmışsa seyahatin bitiş tarihindeki T.C. Merkez Bankası döviz
satış kuru dikkate
alınır. Seyahat dönüşlerinde
avans kapatılırken gündelik
tutarları ve belgeli giderler,
avansın verilişinde kullanılan
kur üzerinden TL 'na çevrilir.
Yabancı para satın alınması sırasında bankalar, özel
finans kurumları veya yetkili müesseseler tarafından düzenlenen döviz satış
bordrolarında gösterilen tutarların TL karşılıklarının doğrudan gider kaydedilmesi
mümkün değildir. Gider kaydının yapılabilmesi
için, alınan dövizin
harcandığının harcırah hesaplaması veya belge ibrazı yolu ile
kanıtlanması gerekmektedir.
5. YASAL ÖLÇÜLERİ
AŞAN SEYAHAT GİDERLERİ
Kanuni niteliklere uymayan ve kanundaki ölçüleri aşan
seyahat giderlerinin vergilendirilmesinde seyahat giderlerini kimin yaptığına
bakılarak farklı yollar izlenir.
a) İşletme sahibi veya hizmet erbabı durumunda olmamakla
birlikte, işletme tarafından geçici görev ile görevlendirilerek başka yere
gönderilen kişilere (hukukçu, iktisatçı, teknik eleman vb.) verilen yol, yemek
ve yatma giderlerinin yasal ölçüyü aşan kısımlarının GVK 'nun 65. maddesine
göre serbest meslek ödemesi sayılması gerekir. Bundan dolayı bu kişilere
yapılan ödemelerin yasal ölçüyü aşan kısımlarının % 20 oranında vergi stopajına
tabi tutulması ve istihkak sahipleri tarafından da serbest meslek kazancı
olarak beyanı gerekmektedir.
b) Hizmet erbabına ödenen gider karşılıklarının, yasal
şartlara uymayanların veya yasal ölçüleri aşan kısımlarının GVK 'nun 61.
maddesine göre ücret ödemesi sayılarak, ilgili olduğu dönemdeki asıl ücreti ile
birlikte vergiye tabi tutulması gerekir.
TABLO I
VERGİDEN MÜSTESNA YURTİÇİ HARCIRAH
GÜNDELİKLERİ
(01.01.1996 - 30.04.1996 dönemi için)
Vergiden Müstesna
Kadro
Derecesi Gündeliklerin
Tekabül Ettiği Brüt Aylıklar
Gündelik Miktarı
1
25.972.400.-TL ve daha fazla ise
900.000.-TL
1 22.243.400.-TL ila
25.972.399.-TL arasında ise
550.000.-TL
1
19.192.400.-TL ila 22.243.399.-TL arasında ise 500.000.-TL
1-4
11.725.925.-TL ila 19.192.399.-TL arasında ise
450.000.-TL
5-15
11.725.924.-TL ve daha az ise 400.000.-TL
TABLO II
VERGİDEN MÜSTESNA
YURTDIŞI HARCIRAH GÜNDELİKLERİ
AYLIK
ÜCRET SEVİYELERİ (TL)
xıı xı x ıx ııı ıı
11.725.924 11.725.925 12.132.725 20.039.900 22.243.400
25.972.400
Ve 12.132.724 20.039.899 22.243.399 25.972.399 ve
__________ aşağısı
_______ arası ___ arası _____ arası __ arası yukarısı
GİDİLEN
ÜLKE DÖVİZ CİNSİ
A.B.D. A.B.D. Doları
75 86 89 93 116 148
Avustralya Avus. Doları
108 124 129 134 168 214
Avusturya Av. Şilini
1.030 1.181 1.223 1.277 1.595 2.032
Almanya Alman Markı 140 161 167 174 217 277
Belçika Belçika Frangı
2.712 3.111 3.220 1.362 4.199 5.352
Lüksembourg Belçika Frangı
2.712 3.111 3.220 1.362 4.199 5.352
Danimarka Dan. Kronu 520 597 618 645 805 1.026
Finlandiya Fin. Mar.
360 412 427 446 557 709
Fransa Fr. Frangı
437 502 519 542 677 863
Hollanda Hol. Florini 151 173 180 187 234 299
İsveç İsveç Kronu
534 612 634 662 826 1.053
İsviçre İsviçre Frangı
130 149 154 161 201 256
İtalya İtalyan Lireti
101.589 11.550 120.652 125.961 157.330 200.523
Japonya
Japon Yeni
15.448 17.723 18.347 19.154 23.924 30.492
Kanada Kanada Doları
98 113. 117 122 152 194
Kuveyt Kuveyt Dinarı
20 23 24 25 31 40
Norveç Norveç Kronu 530 608 630 657 821 1.046
İngiltere İng. Sterlini
52 60 62 65 81 103
S.
Arabistan S.A.Riyali
274 314 325 339 424 540
(*)
Diğer Ülkeler ABD Doları
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder