MÜKELLEF BİLGİLERİ BİLDİRİMİ DÜZENLENMESİ HAKKINDA SIK SORULAN SORULAR
1 – Mükellef bilgileri bildirimi düzenlemek için internet vergi dairesi
sistemine giriyorum. Bilgi giriş başlığında mükellef bilgileri bildirimi alt
başlığı görülmüyor.
Mükellef bilgileri bildirimini
340 sayılı V.U.K. tebliğine göre elektronik beyanname gönderme Kullanıcı Kodu
parola ve şifresi alan mükellefler kendilerine ait mükellef bilgileri
bildirimini, meslek mensupları ise kendilerine ait ve sözleşmesi bulunan
mükelleflere ait mükellef bilgileri bildirimini düzenlerler. Mükelleflerin internet
vergi dairesindeki kendi durumlarını sorguladıkları internet vergi dairesi kullanıcı
kodu parola ve şifresi ile söz konusu mükellef bilgileri bildirimini düzenlenmemektedir.
2 – Banka merkezi olarak şubelerimize ait mükellef bilgileri bildirimini
düzenlemek istiyoruz, ancak kullanıcı kodu, parola ve şifre ile internet vergi
dairesine bağlanıp yeni mükellef bilgileri bildirimini düzenlemek için giriş
yaptığımızda faal olunan vergi dairesi listesinde banka merkezinin vergi kimlik
numarasına ait şubelerin vergi daireleri listeleniyor, diğer şubeler
görülmüyor.
14/02/2005 tarih ve 15 sayılı
V.U.K. Sirkülerinin “5- Diğer Hususlar” başlığının b şıkkı bu konuyu çok açık
ve net olarak açıklamıştır.
“b) 240 Sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği ile 03.07.1995 tarihinde tek vergi numarası uygulamasına
başlanılmıştır. Belirtilen tebliğ ile getirilen uygulamanın amacı,
mükelleflerin vergiye tabi faaliyetlerini aynı vergi kimlik numarası altında
izlemektir. Bu nedenle, (bankalar hariç) tüm mükellefler merkez ve şubelerinde
aynı vergi kimlik numarasını kullanmaktadırlar. E-beyanname gönderenlere ait
ihdas edilen kullanıcı kodu, parola ve şifrelerin mükellef bazında
üretilebilmesi için de vergi kimlik numarası esas alınmaktadır.
Buna göre, mükelleflere vergi
kimlik numarasıyla bağlantılı olarak bir adet kullanıcı kodu, parola ve şifre
verildiğinden, merkez ve şubelere ait beyannamelerin aynı kullanıcı kodu,
parola ve şifre kullanılmak suretiyle gönderilmesi gerekmektedir. Bunu teminen
mükellefler şubelerine ait beyannamelerini merkezde tek elden verebilecekleri
gibi, kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini şubelerine bildirmek suretiyle
şubelerinin bulundukları yerden de verebilirler.
Ayrıca,
240 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile bankalar her şubesi için
ayrı bir vergi kimlik numarası almak zorunda olduğundan, bankalarca talep
edilmesi halinde vergi dairesince her şube için ayrı kullanıcı kodu, parola ve
şifre verilecektir. “
Son paragraftaki açıklamalara
göre banka şubelerine ayrı vergi kimlik numarası verilmiş olmasından ve her
şube için ayrı kullanıcı kodu, parola ve şifre verilecek olmasından dolayı her
şube kendisine ait mükellef bilgileri bildirimini kendisi düzenleyip kaydederek
onaylayacaktır.
3 – Mükellef bilgileri bildirimi verirken 26.03.2012 tarihinde şube
kapanışı yapıldı bununla ilgili olarak bilgi girişi yapmamıza gerek var
mı?
413 Sıra Nolu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğine istinaden mükellef bilgileri bildirimini 01.04.2012 tarihi itibariyle faal olan
(tasfiyesi devam edenler dâhil) kurumlar vergisi, ticari, zirai ve serbest
meslek kazancı elde eden gelir vergisi (basit usul ticari kazanç hariç)
mükellefleri, merkez ve şubeler için ayrı ayrı vereceklerdir. Burada, 01.04.2012
tarihinden önce terk olduğundan dolayı terk şube için bildirim verilmeyecektir.
4 – 413 Sıra Nolu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğinin 6.1 bölümünde "kendi adına kullanıcı kodu, parola
ve şifre almış mükelleflerce gönderiliyorsa" ifadesinden kastedilen sadece
beyannamesini bizzat gönderebilen mükellefler mi, yoksa beyanlarını muhasebeci
aracılığıyla gönderen mükellefler de şifre alarak bildirimde bulunabilirler
mi?
01 Nisan-31 Mayıs tarihleri
arasında düzenlenmesi gereken Mükellef Bilgileri Bildirimi; internet vergi
dairesi sistemine 340 Seri No lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre alınan (elektronik
beyanname gönderme kullanıcı kodu) kullanıcı kodu, parola ve şifre ile giriş
yapılarak düzenlenir. Kullanıcı kodu, parola ve şifre ile giriş yapan kullanıcı,
kullanıcı kodunu Mükellef olarak
veya Meslek Mensubu olarak
alabilir.
5 – 413 Sıra Nolu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğine göre internetten mükellef bilgileri bildirimini göndermek
istemekteyiz. Burada bilgilerin bir kısmını girip onaylamadan kaydedip daha
sonra kalan bilgileri girerek onaylama şansımız var mıdır?
Vergi kimlik numarası, TC
Kimlik numarası/yabancı kimlik numarası, unvan bilgileri ile faal olunan vergi
dairelerinin listelendiği ekranda “Kaydedilmiş Mükellef Bilgilerini Getir” linkinden
bildiriminizi görüntüleyip, güncelleyip tekrar kaydedebilir aynı zamanda
onaylayabilirsiniz. Bununla birlikte, Mükellef Bilgileri Bildiriminin bir
kısmını doldurup kaydedip, tekrar açarak kaldığı yerden devam etme gibi bir
seçenek bulunmamaktadır.
6 – 413 Sıra Nolu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği uyarınca mükellef bilgileri girişi yapıyoruz. Bu esnada
abone bilgileri bölümünde elektrik ve doğalgaz (bir işyerinin 1/3 ünü kiralama
yoluyla kullanıyoruz) faturaları bu firma adına geliyor ve firma bize yansıtma
faturası düzenliyor. Bu bölüme firma bilgileri olarak ne yazmamız gerekir ya da
boş bırakabilir miyiz? Yine bu tebliğ kapsamında tasfiye halinde olan firmanın
adresi tasfiye memurunun ikametgâh adresidir. Yine elektrik ve doğalgaz
abonelik bilgileri bölümüne(gider olarak kayıtlara alınmamaktadır) tasfiye
memurunun abonelik bilgileri mi yazılacaktır? Boş bırakabilir miyiz?
İşyerine gelen elektrik veya
doğalgazın son geçtiği sayaca ait abone bilgileri yazılmalıdır. Sayacın kimin
üzerine kayıtlı olduğu fark etmemektedir.
Tasfiyeye girmiş olan işletme
faaliyetini sonlandırmamış olduğu için adres olarak işletmenin adresi
yazılmalıdır.
7 – Banka olarak mükellef
bilgileri bildirimini dolduracağız. Ancak söz konusu bildirimin 44. satırında
Brüt Satışlar alanı bulunmaktadır. Biz banka olduğumuz için brüt satışımız
bulunmamaktadır. Bu durumda söz konusu satırı dolduracak mıyız, dolduracaksak
ilgili satıra hangi bilgiyi yazmamız gerekmektedir?
Brüt satışlar ifadesi tekdüzen
hesap planına göre bilanço gelir tablosundaki tutardır. Bu diğer bilanço
tiplerinde (Banka, Sigorta, Katılım bankası vb.) farklılık gösterebilir. Bu
durumda gelir tablosundaki indirimden önceki gelirlerin toplamı alınmalıdır. Burada,
banka bilançosu gelir tablosunda yer alan faiz gelirleri, komisyon gelirleri ve
diğer faaliyet gelirlerinin toplamı yazılmalıdır.
8 – ….. Bankası olarak 413
sayılı VUK tebliğine istinaden mükellef bilgileri girişini yapacağız.
Şubelerimiz için bilgi girişi yaparken her birinin vergi kimlik numarasını ayrı
ayrı mı yazmamız gerekir (şube vergi kimlik numarasını yazdığımızda kurumlar vergisi
mükellefi değilsiniz diye uyarıyor). Yoksa merkeze ait bilgilerle mi giriş
yapmamız gerekir?
Merkez ve şubeler için ayrı
ayrı olmak üzere Mükellef Bilgileri Bildiriminin doldurulması
gerekmektedir. 14/02/2005 tarih ve 15
sayılı V.U.K. Sirkülerinde, her banka şubesinin ayrı vergi kimlik numarası
olması nedeniyle elektronik beyanname kullanıcı kodu parola ve şifre (340 seri
nolu tebliğe göre) verilebileceği belirtilmektedir. Bu durumda farklı vergi
numarası olan banka şubeleri kendilerine ait elektronik beyanname gönderme
kullanıcı kodu parola ve şifreleri ile internet vergi dairesine bağlanarak
kendi mükellef bilgileri bildirimlerini düzenleyip kaydedip onaylayabilirler.
9 – 413 sayılı VUK genel
tebliğine göre bilgi girişi yapmak istediğimde SGK işyeri sicil numarası
sistemde 26 karakter olarak tanımlanmış ancak bizim SGK numaramız 23 karakter
bunu sisteme nasıl girmem gerekir, başına sıfır koysam doğru olur mu?
Bu durumda SGK işyeri sicil
numarası SGK dan öğrenilerek doğrusu yazılmalıdır. SGK İşyeri Sicil numarası; 1
hane Mahiyet Kodu, 4 hane İşkolu kodu, 4 hane Ünite Kodu, 7 hane İşyeri No, 3
hane İl Kodu, 2 hane İlçe Kodu, 2 hane
Kontrol numarası, 3 hane Aracı Kodu bileşenleri olmak üzere 26 haneden oluşmaktadır. Mahiyet Kodu
1,2,3,4 olabilir, o nedenle SGK işyeri sicil numarası 0 (sıfır) ile başlamaz.
10 – ….. Kargo şirketiyiz. Bize
bağlı olan ve ayrıca mükellefiyetleri olmayan sadece işleyişin yürütülmesi için
bölge müdürlükleri ve aktarma merkezlerimiz var. 413 nolu VUK genel tebliğine
istinaden bunları da kargo şirketimizin mükellef bilgileri bildirimine dâhil
etmeli miyiz? Edeceksek de şube bilgilerinde mi göstermeliyiz? Bu bölge
müdürlüklerinin brüt satışı olmadığından o kısmı boş mu bırakmalıyız?
Merkez dışında farklı
adreslerde bulunan şube, bölge irtibat bürosu, aktarma merkezleri v.b.
işletmeler şube gibi düşünülerek mükellef bilgileri bildirimi düzenlenecektir. Bahsedilen
şubelere ait faaliyet kodu ve ciro bilgileri alanında bilgi girişi yapılırken 1.
satırdaki en az 1 faaliyet kodunun girilmesi, kontrol et linki ile tanımının
doğruluğunun sağlanması şartıyla brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi
yoksa boş geçilir, ekrana gelen mesaja “tamam” diyerek diğer alanlara geçilir.
11 – Mükellef bilgileri bildirimi girilirken faaliyet kodu kısmında
faaliyet kodu hatalı veya giriş yapıldıktan sonra kontrol edilmemiş uyarısı
geliyor ve bir sonraki adıma geçemiyorum.
Yazılan NACE Rev2. Altılı faaliyet kodu, mevcut faaliyet kodları
arasında yer almalıdır. Faaliyet kodunu girdikten sonra kontrol et butonuna
basarak tanımının doğruluğunu kontrol etmelisiniz. Yazılan NACE Rev2. Altılı
faaliyet kodunun mevcut faaliyet kodları arasında yer almaması durumunda uyarı
mesajı verilmekte olduğundan www.gib.gov.tr
adresinde bulunan video kayıtlarında anlatıldığı şekliyle faaliyet kodunun
doğrusunu bulunarak yazılmalı ve kontrol et butonu yardımıyla faaliyetin tanımının
doğruluğu kontrol edilmelidir.
12 – Mükellef bilgileri bildirimini
vereceğimiz mükellef 01/07/2010-30/06/2011 özel hesap dönemine sahiptir. Söz konusu
bildirimi verirken Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılat satırına hangi dönem
aralığını kapsayacak bilgi yazılacak?
Söz konusu mükellef özel hesap
dönemine tabi mükellef olması ve yeni girilen 01.07.2011-30/06/2012 hesap dönemi henüz tamamlanmadığı için
son tamamlanmış olan 01/07/2010-30/06/2011
hesap dönemine ait brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgileri girilmelidir.
13 – 2012 yılında mükellefiyet
tesis edilenler için “Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılatı” olmayacaktır. Mükellef bilgileri bildirim
formunun “Brüt Satışlar/Gayri Safi Hasılatı” satırı doldurmadan bir sonraki
sayfaya geçemiyor.
Faaliyet kodunun yazılması ve “Kontrol
et” butonunun tıklanarak doğrulatılması şartı ile brüt satışlar veya gayrisafi
hasılat bilgisi 0 (Sıfır) olarak geçilebilecektir. Bu durumda ekrana gelen
mesaja “tamam” işaretlenmesi halinde bir sonraki alana geçilebilir.
14 – Mükellef bilgileri
bildirimini doldururken faaliyet kodlarını yazarken vergi levhasındaki birinci
kodu mu, yoksa diğer kodları da mı bildireceğiz? Ayrıca demirbaş satışına
ilişkin hasılatı diğer faaliyetlerin içinde mi göstermemiz gerekir? (Diğer
faaliyetlere ait 2011 yılı toplam brüt satışlar/gayrisafi hasılatı diye bir
satır bulunmakta.)
Mükellef Bilgileri Bildirimi
doldurulurken işletme veya şubesine ait en az bir faaliyet kodunun belirlenmesi
zorunludur. Birden fazla faaliyet varsa 6 (Altı) faaliyete kadar belirlenebilir.
Bu durumda faaliyet kodu sıralaması, işletmenin ilgili faaliyetindeki Brüt
Satışlar/Gayri Safi Hasılatına göre büyükten küçüğe doğru yapılmalıdır. “Diğer”
satırı, işletmenin 6 faaliyetten fazla faaliyetinin olması halinde 6 ncı
faaliyetten sonraki faaliyetlere ait brüt satışlar veya gayrisafi hasılatların
toplamının yazılması için ayrılmış alandır. (Faaliyet kodu yazıldıktan sonra
faaliyet kodu altında yer alan “Kontrol et”
yazısına tıklanarak yazılan koda ait faaliyetin tanımının doğrulanması
unutulmamalıdır.)
15 – Banka şubelerine ait
elektrik ve doğalgaz abonelik bilgilerinin mükellef bilgileri bildiriminde
şubeye ait ancak şubeden bağımsız diğer alanların ATM, depo ve arşiv vb. abonelik
bilgilerinin girişi VUK 413 kapsamında bildirilmesi zorunlu mudur? ( ATM, depo
ve arşivin şubeden ayrı abonelik bilgileri söz konusudur.)
Şube olarak değerlendirilen
tüm birimler için Mükellef Bilgileri Bildirimi düzenlenmelidir. Depo ve arşivler,
şubeden ayrı adreste ise şube gibi değerlendirilerek ayrı mükellef bilgileri
bildirimi düzenlenmelidir. ATM’nin bakımı, para konulması, arıza yaptığında
arızanın giderilmesi, ATM üzerinden yapılan birçok bankacılık işlemi
kayıtlarının belirli şube üzerinden yapılıyor olması gibi nedenlerle ATM’ler
ayrı şube gibi değerlendirilmemelidir. ATM’ye ait elektrik abonelik bilgileri
bildirilmek isteniyorsa, ATM hangi şubeye aitse elektrik abone no olarak o
şubenin bildiriminde 3 adede kadar olan abonelik bilgileri bildirilebilir.
16 – 413 sayılı VUK genel
tebliği uyarınca bilgi girişi kısmında faaliyet kodu bölümüne giriş yaparken
nar üretip yurtiçi ve yurtdışı satışını yapan firma olarak faaliyet kodu
alanında yurt içi ve yurt dışı satışını birleştirerek mi yazmalıyım? Yoksa
yurtiçi ve yurtdışı satışların ayrı faaliyet kodu olduğu için ayrı ayrı mı
yazmalıyım?
Faaliyetlerle ilgili TÜİK
tarafından hazırlanan ve Başkanlığımızın internet sayfasında http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mukellefbilgileribildirimi/mukellefbilgileribildirimi.html
linki altında yer alan videolar izlenebilir. Üretici olduğunuz için ürettiğiniz
ürünü satıyor iseniz tarımla ilgili faaliyet kodlarından uygun olanını verebilirsiniz.
Eğer ürettiğiniz ürünlerin yanında satın aldığınız ürünleri de satırsanız hem
tarım hem de ticaretle ilgili faaliyet kodlarından uygun olanını
belirlemelisiniz.
17 – 413 sayılı VUK genel
tebliği uyarınca bilgi girişi yaparken tarım desteklemelerden dolayı devletin
verdiği teşvikten elde ettiğim geliri diğer satırında mı belirtmeyim?
Tarım desteklemelerinden
dolayı devletin verdiği teşvikten elde ettiğiniz geliri muhasebe kayıtlarınızda
gösteriyor olmanız gerekir. Muhasebe hesaplarına yansıyan bu gelir, ilgili
faaliyete ait Brüt Satışlar veya Gayri Safi hasılat bilgisi içinde yer
almalıdır.
18 – Şirket gerçek kişiden bir
iş yeri kiralıyor. Daha sonra bunun bir odasını başka bir şirkete kiralıyor.
413 sayılı tebliğe göre mükellef bilgileri kapsamında ikinci kiracı doğalgaz, elektrik
gibi abonelik numaralarını sisteme girerken kendi adına abonelik açtırmadığı
için o kısmı boş mu bırakacak yoksa diğer şirketin abonelik bilgilerini mi
girecek?
Doğalgaz ve elektrik sayacı
kimin üzerine olursa olsun işyerine giren elektrik veya doğalgazın en son
geçtiği sayaca ait abone numarası ve dağıtım firması isimlerinin girilmesi
gerekmektedir.
19 – Şirket gerçek kişiden bir
iş yeri kiralıyor. Daha sonra bunun bir odasını başka bir şirkete kiralıyor.
413 sayılı tebliğe göre mükellef bilgileri kapsamında kira seçeneğini
işaretlediğimizde mülkiyet sahibine ait TCKN/YKN veya VKN ilgili alanına,
önceki kiralayana ait TCKN/YKN veya VKN mı yazılacak?
İşyeri veya işletmenin
bulunduğu gayrimenkulün mülkiyeti şirkete ait değilse “Kira” seçeneği seçilir
ve mülkiyet sahibine ait TC Kimlik Numarası/Yabancı Kimlik Numarası veya Vergi
Kimlik Numarası alanına esas mülk sahibinin TCKN/YKN veya VKN bilgisi yazılmalı,
önceki kiralayana ait bilgi yazılmamalıdır. Hisseli
olması durumunda ise hissedarlardan birinin bilgisinin yazılması yeterlidir.
20 – Mükellef Bilgileri
Bildirimi formunu doldururken adres bölümünde iç kapı numarası 16 olması
gerekirken bizim adresimizin bulunduğu 16 numara çıkmamakta dolayısıyla
seçememekteyiz. Bu problemi nasıl çözebiliriz?
İçişleri Bakanlığı Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne ait https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx
web adresinden, belirlenen kriterlere göre işyeri adres bilgilerinizi
girdiğinizde, iç kapı no’ ya kadar seçerek adres numaranıza ulaşılabilmektedir.
İç kapı numarası, sistemde yer alması gerekirken yer almıyorsa işyeri adresinin
bağlı bulunduğu belediyeye başvurularak işyerine ait adres numarasının
verilmesi sağlanmalıdır. Bu konuda Gelir İdaresi Başkanlığının, Mahalli
İdareler Genel Müdürlüğü’ne 26.01.2012 tarih ve 009787 sayılı yazısı ve Türkiye
Belediyeler Birliğine 26.01.2012 tarih ve 009788 sayılı yazılarına istinaden, Mahalli
İdareler Genel Müdürlüğünce işyeri adresinin bağlı bulunduğu belediye, il özel idaresi
veya ilçe özel idaresine numarataj işlemi yapılması için başvuranlara öncelikli
işlem yapılması hususunda yazı yazılmıştır.
21 – 413 sayılı VUK genel
tebliğine göre mükellef bildirim formunu doldururken mükellefin işiyle ilgili
bölümde mükellefin bağlı olduğu oda ve sicil numarası istenmektedir. Mükellef
herhangi bir odaya bağlı olmadığı için bu bölümü boş bıraktığımız zaman sistem
uyarı veriyor ve kayıt yapılamıyor. Bu mükelleflerimize ilişkin bilgi
girişlerini nasıl yapabiliriz?
Birden fazla odaya üyelik
kaydınızın olabileceği gibi hiçbir odaya üyelik kaydınız olmayabilir. Üye
olduğunuz oda veya odalar için “oda kaydı var” kutucuğuna çentik atılarak oda
adı seçilir ve odaya ait sicil numarası yazılır. Odalardan herhangi birine
kaydınız yoksa odalar için “oda kaydı var” kutucuklarına çentik atılmamalıdır.
Odalardan hiçbiri seçilmediyse, boş geçilebilir. Bu durumda bir problem olmayacaktır.
22 – Gerçek kişi mükellefim.
Vergi dairesinden mükellef bilgileri bildirim formunu oluşturmak üzere şifremi
aldım. Sisteme giriş yaptığımda mükellef bilgileri bildirim formunu ekranımda
görmüyorum. İlgili form sistemimde oluşmuyor. Muhasebecim kendi şifresiyle girdiğinde
ilgili formu görüyor. Benim aldığım şifre ile giriş yaptığında mükellef
bilgileri bildirim formunu o da görüntüleyemiyor. Sorunumu nasıl
çözebilirim?
Size verilen kullanıcı kodu,
parola ve şifre internet vergi dairesi şifresidir. Bu şifre elektronik
beyanname gönderme yetkisi olmayan mükelleflere verilmektedir. Mükellefler,
internet vergi dairesine bu şifre ile bağlanarak kendi hesap hareketlerini
izleyebilirler. Mükellef Bilgileri Bildiriminin, 340 Seri No’lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğine göre alınan kullanıcı kodu, parola ve şifre (meslek
mensupları, odalar ve elektronik beyannamesini kendisi gönderebilecek
mükelleflerimiz için verilen) ile giriş yapılarak verilmesi gerekmektedir. Bu
nedenle sözleşmeniz olan meslek mensubu, sizin adınıza mükellef bilgileri
bildirimini düzenleyebilir.
23 – Meslek mensubuyum. Mükellef
bildirim sitemine mükelleflerle ilgili giriş yaparken merkez ve şubelerle
ilgili olarak ayrı ayrı bildirimlerin yapılacağını biliyoruz. Ancak ilgili
ekrandaki ciro bölümüne giriş yaparken merkezin cirosunu ayrı şubenin cirosunu
ayrı mı yazmamız gerekmektedir? Yoksa yasal defterlerimizde merkez ve şubenin
cirosu bir bütün olarak yer aldığı için söz konusu ciro bilgilerini bir bütün
halinde merkezle ilgili bildirime mi dâhil etmemiz uygun olur?
Bildirimi merkez için
veriyorsanız merkezin ciro bilgileri, şube için veriyorsanız şubenin ciro
bilgileri ayrı ayrı yazılmalıdır.
24 – Emlakçılık yapıyorum.
Evimin odasının birini büro olarak kullanıyorum. Adres olarak nereyi yazmalıyım,
elektrik ve doğalgaz abonelik bilgilerini yazacak mıyım?
İkamet edilen evin odalarından
bir bölümü işyeri olarak kullanılıyorsa, işyeri adresi de ikamet edilen ev
adresidir. Evin adres no yazılmalı, işyeri elektrik ve doğalgaz abonelik
bilgileri olarak da ayrı bir abonelik alınmadı ise işyerine giren elektrik ve
doğal gazın en son geçtiği sayaca ait (bu soruya göre ikamet edilen evin) abonelik
bilgileri yazılmalıdır.
25 – Kamyonumla şehirlerarası
yük taşımacılığı yapmaktayım. Gerçek usulde gelir vergisi mükellefiyim. Adres
olarak nereyi yazmalıyım, elektrik ve doğal gaz abonelik bilgilerini yazacak
mıyım?
Sabit işyeri adresinin
bulunmaması durumunda irtibat adresi ikamet adresidir. Adres no alanına ikamet
edilen yerin adres no yazılmalıdır. İşyeri elektrik ve doğalgaz abonelik
bilgileri ise yazılmadan geçilebilir.
26 – Üç tane daireyi tadilat ile
birleştirerek tek işyeri olarak kullanıyorum. İşyeri adresi olarak ne
yazmalıyım.
Bu durumda işyeri adres
numarası birden fazla olabileceğinden bir tanesinin yazılması yeterlidir. Ancak
işyerinin giriş kapısına ait adres hangi daireye aitse onun adres numarasının
yazılması önerilir.
27 – Bankamatik, kasamatik, ATM gibi
yerlerin VUK 413 kapsamında bilgi girişinin yapılması zorunlu mudur?
ATM’nin, para bittiğinde para ilave
eden, arızalandığında müdahale eden banka şubesi hangisi ise o şubenin içinde
değerlendirileceğinden, bu ATM gibi yerler için ayrı bir bildirim
düzenlenmeyecektir.
28 – Banka bünyesine bağlı 1100
adet şube bulunmaktadır. Bu şubelerin bir kısmı Yurt dışında faaliyet
göstermektedir. Yurt dışında faaliyet gösteren şubelerimiz için Mükellef Bilgi
girişi yaparken Şifre -Parola olmadığı için giriş yapamamaktayız. Giriş
yaparken hangi yolu izlemeliyiz?
Mükellef Bilgileri Bildirimi, Türkiye’de
bulunan şubeler için düzenlenecektir.
29 – Mükellef bilgileri
bildirimini düzenlerken şubemin adresi olan ……. kasabası yeni yol aşağı mahalle
no:77 ……ilçesi /…İli iken, adres bölümünde …… kasabası görünmediğinden giriş
yapamıyorum ne yapmalıyım?
Bildirim düzenlenirken
işyerine ait doğru “Adres No” yazılır ve “Kontrol Et” butonu işaretlenirse
adres bilginiz sistem tarafından ekrana getirilecektir. Adres numarası
bilinmiyorsa; nüfus müdürlükleri, belediyeler veya il/ilçe özel idarelerinden
öğrenilebilmektedir. Bununla birlikte, mükelleflere kolaylık olması bakımından
internet üzerinden Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün web
sayfasından da öğrenilebileceği gibi, bildirim içerisinde “adres no bul” butonu
işaretlenerek de bulunabilmektedir.
İçişleri Bakanlığı Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne ait web sayfasındaki https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx
adımından, sorgulayan kişinin T.C. Kimlik Numarası girilir, resim doğrulama
girişi yapılır, sonraki butonuna basılarak gelen ekrandan adresin özelliğine
göre İl/İlçe Merkezi, Belediye Adresi veya Köy Adresi alanlarından biri seçilir
ve işyeri adresine ait il, ilçe, mahalle,….. bilgileri girilerek dış kapı
numarası veya iç kapı numarasına ait satırdaki adres numarası alınarak mükellef
bilgileri bildirimindeki adres no alanına yazılır ve “Kontrol Et” yazısı
tıklanarak adres bilgileri ekrana getirilmiş olur.
Eğer adres numarası Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü web sitesindeki https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx
adresinde bulunmuyor ise yani bulunan yerde henüz numaralama işlemi yapılmamış
ise, işyerinin bulunduğu belediyeden numaralama işlemi yaptırılmalıdır. Bu
konuda Başkanlığımızın Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’ne 26.01.2012 tarih ve
009787 sayılı yazısı ile Türkiye Belediyeler Birliğine 26.01.2012 tarih ve
009788 saylı yazılarına istinaden, Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü’nün numarataj
işlemi yapılması için adresin bağlı bulunduğu belediye, İl Özel İdaresi veya
İlçe Özel İdaresi’ne başvuranlara öncelikli işlem yapılması hususunda genelge
gönderilmiştir.
30 – İşyeri babama ait olup kira
ödemesi yapılmamaktadır. 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi
yapılırken kira ödemesi yapmadığımız halde kira olarak mı göstermemiz
gerekir.?
Mülkiyeti işyeri sahibine ait
değilse kira olarak değerlendirilir ve mülkiyet sahibine ait TCKN/YKN veya VKN
yazılır. Mülk hisseli ise hissedarlardan birine ait TCKN/YKN veya VKN’nin
yazılması yeterlidir.
31 – 413 nolu tebliğ
uyarınca mükellef bilgileri bildirimi yapılırken Brüt satışlar veya gayrisafi
hasılat olarak hangi bilgiyi gireceğim?
Brüt satışlar alanı bilanço
esasına tabi olanlar için; gayrisafi hasılat alanı ise işletme hesabına veya
serbest meslek kazanç defterine tabi olanlar için ifade edilmiştir.
32 – 413 nolu tebliğ
uyarınca mükellef bilgileri bildirimi yapılırken gayrisafi hasılat bilgisi
yazılırken dönem sonu emtia mevcudu gayrisafi hasılat içinde mi gösterilecek?
Serbest meslek kazanç
bildiriminde gayrisafi hasılat, indirimlerden önceki kazançtır. İşletme hesabı
esasına tabi olan işletmeler için gayrisafi hasılat bilgisi ise, dönem içinde
elde edilen hasılat, diğer gelirler ve dönem sonu emtia mevcudu gelir kalemlerinin toplamı olarak dikkate
alınmalıdır.
Gelir Vergisi Kanunu 19 sıra
No’lu Sirkülerinde (Performans Derecelendirme Bildirimi) FAVÖK ORANI tespitine
esas teşkil eden gayrisafi hasılat olarak, Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi
ekinde IV No.lu Tablonun İşletme Hesabı Özetinde “Gelir” olarak gösterilen
(Dönem İçinde Elde Edilen Hasılat + Diğer Gelirler + Dönem Sonu Emtia Mevcudu)
toplam tutar olarak belirtilmektedir.
33 – Dernek merkezi
olarak vergi numarası aldık, iktisadi bir faaliyetimiz yok. Kurumlar vergisi
mükellefi değiliz. Sadece stopaj yönünden mükellefiyetimiz var. 413 nolu tebliğ
uyarınca mükellef bilgileri bildirimi düzenleyecek miyiz?
Dernek ve vakıflara ait iktisadi
teşebbüslerin kurumlar vergisi yönünden mükellefiyeti vardır. Bu nedenle dernek
ve vakıflara ait iktisadi teşebbüsleri bulunması halinde, sadece bu iktisadi
teşebbüsleri için bildirim düzenlenecektir. İktisadi teşebbüsleri bulunmayanlar
dernek ve vakıflar, mükellef bilgileri bildirimi düzenlemeyeceklerdir.
34 – Adi ortaklık
olan işletmemiz için 413 nolu tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimini
ortaklık numarasından mı yoksa ortaklar için ayrı ayrı mı düzenleyeceğiz?
Adi Ortaklık, Kollektif Şirket
ve Adi Komandit Şirket için mükellef bilgileri bildirimi, ortaklık vergi kimlik
numarası üzerinden düzenlenerek kaydedilip onaylanmalıdır. Ancak ortakların
kendilerine ait başkaca işletmeleri varsa kendi TCKN/YKN veya VKN ile mükellef
bilgileri bildirimi düzenleyeceklerdir.
35 – Kılavuzda, zarar
olması durumunda brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi boş geçilir
ibaresindeki zarar ifadesi ile ne ifade edilmek istenmektedir?
Merkez veya şube için ayrı
ayrı mükellef bilgileri bildirimi düzenlenirken, “brüt satışlar veya gayrisafi
hasılat bilgisi olmaması” ibaresiyle, gelir bilgisine ait herhangi bir tutarın bulunmaması
durumu anlatılmaktadır. Ancak, gelirden gider düşüldükten sonra kalan tutar
eksi ise, (gelir giderden az ise) bu eksi tutar dikkate alınmadan sadece gelire
ait mevcut tutar bilgisi, brüt satışlar veya gayrisafi hasılat bilgisi olarak giriş
yapılacaktır.
36 – Mükellefiyetimiz
10 Nisan 2012 itibariyle vergi dairesi kayıtlarında (terk işlemi yapılmıştır)
sonlandırılmıştır ve SMMM’ miz ile sözleşmemiz iptal edilmiştir. 413 nolu
tebliğ uyarınca mükellef bilgileri bildirimi düzenleyecek miyiz?
413 Sıra Numaralı Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğinde yer alan “01 Nisan 2012 tarihi itibariyle faal olan”
ibaresi Başkanlığımızca 01 Nisan - 31 Mayıs tarihleri arasında işlerini terk
etmiş (terk işleminin sonuçlanmış olması) mükellefleri kapsamayacağı, 01 Nisan
2012 tarihi itibariyle faal olan ve bildirim verme süresinin bitim tarihi olan
31 Mayıs 2012 tarihinden önce terk etmemesi şartıyla” şeklinde yorumlanmıştır. Buna
göre terk işlemi yapılmadan önce mükellef bilgileri bildirimi düzenlenmemişse
ve mükellef bilgileri bildirimi verme süresi içinde terk işlemi sonuçlanmış ise
mükellef bilgileri bildirimi verilmesine gerek yoktur.
37 – Mükellef
Bilgileri Bildirimi formunu ….. yazılım şirketinin hazırladığı program
yardımıyla düzenledim. Fakat elektronik beyanname gönderme kullanıcı kodum, parolam
ve şifrem ile internet vergi dairesine bağlandığımda mükellefe ait bildirimi
görememekteyim, mükellefin internet kullanıcı kodu parola ve şifresiyle
internet vergi dairesine bağlandığımda ise mükellef bilgileri bildirimi
satırını görememekteyim.
Bilindiği üzere, 413 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ve ekindeki mükellef bilgileri
bildiriminin, bu tebliğ kapsamında bildirim vermekle yükümlü olan mükellefler
için düzenlenip onaylanmasına devam edilmektedir.
Başkanlığımızca, söz konusu
bildirimin düzenlenmesi, kaydedilmesi veya onaylanması sırasında
karşılaşılabilecek sorunların çözümü, yanlış anlaşılma ve farklı yorumlamaların
önüne geçilebilmesi ve daha anlaşılır olması açısından mükelleflerimize
yardımcı olabilmek amacıyla Başkanlığımıza ait www.gib.gov.tr adlı web sitemizin ana
sayfasından “Mükellef Bilgileri Bildirimi Sistemi” adımı (http://www.gib.gov.tr/fileadmin/mukellefbilgileribildirimi/mukellefbilgileribildirimi.html
linki) altında verilmiş olan beş adet video, kılavuz, sunu, NACE Rev.2 Altılı
faaliyet sözlüğü, adres no bulma ve sık sorulan sorular gibi referans bilgileri
konulmuştur. Bununla birlikte, sık sorulan sorular bölümü mükellefler veya
meslek mensuplarından VİMER, dilekçeler, resmi yazılar, 444 0 189 ve 444
0 435 nolu çağrı merkezi telefon numaraları veya mukellefbilgileribildirimi@gelirler.gov.tr
adlı elektronik posta adresi kanallarıyla gelen farklı soru ve sorunlara göre
güncellenmektedir.
Öte yandan ilgili tebliğ ve
kılavuzda yer alan bilgilere rağmen, özellikle 2012 yılında alınan mükellef
bilgileri bildirimleri için Başkanlığımızca öngörülmediği halde ilgili tebliğ
ve kılavuzun yanlış yorumlanması sonucunda, bir takım yazılım şirketlerinin
yazmış oldukları programlar vasıtasıyla düzenlenip kaydedilerek onaylanmış
bildirimlerin bulunduğu duyum ve tespitlerimiz mevcut olup Başkanlığımızca
kabul edilmeyen bu tür yazılım programları vasıtasıyla düzenlenen mükellef
bilgileri bildirimleri ile ilgili olarak mükelleflerimizin karşılaştığı
sorunların çözümü veya hataların giderilmesi konusunda Başkanlığımızdan yardım
talep edilmektedir. Örneğin: Kılavuzda özelikle mükellef bilgileri
bildiriminin 340 Seri Nolu VUK Genel Tebliğine (bu tebliğ elektronik beyanname
gönderme kullanıcı kodu, parola ve şifresinin verilebilmesini düzenlemektedir.)
göre alınan kullanıcı kodu, parola ve şifre kullanılmak suretiyle internet
vergi dairesine bağlanılarak kendisi ve sözleşmesi olan mükellefe ait bildirimi
düzenlemesi, kaydetmesi ve onaylamasından söz edilmişken, bir takım yazılım
şirketlerinin bunu yanlış yorumlaması sonucunda, mükelleflerin kendi hesap
hareketlerini takip edebilmeleri amacıyla alınmış olan internet vergi dairesi
kullanıcı kodu, parola ve şifreleri ile internet vergi dairesine bağlanılarak
giriş yapılması gerektiği şeklinde programlarında yanlış kontrol uyguladıkları
hatta mükelleflerimizi yanlış bilgilendirdikleri duyumları alınmaktadır.
Ancak Başkanlığımızca kabul
edilmeyen bu tür yazılım programları vasıtasıyla düzenlenen mükellef bilgileri
bildirimleriyle ilgili olarak sorumluluğun mükelleflerimizde bulunması
nedeniyle, hataların düzeltilmesi konusunda Başkanlığımızca hiçbir işlem
yapılmayacağından Başkanlığımıza VİMER, dilekçe, resmi yazı, 444 0 189 ve
444 0 435 nolu çağrı merkezi telefon numaraları veya mukellefbilgileribildirimi@gelirler.gov.tr
adlı elektronik posta adresi kanalları aracılığıyla başvurulması yerine söz
konusu bildirimi düzenleyen yazılım şirketlerine başvurulması gerekmektedir.
38 – Mükellef Bilgileri Bildirimi formunu düzenlerken adres no bulma veya faaliyet kodu belirleme nedeniyle süre yetmiyor, sistemden atıyor. Süreyi uzatamaz mısınız?
Tüm interaktif sistemlerde olduğu
gibi Mükellef Bilgileri Bildirimi sisteminde de süre bulunmaktadır. Yoğunluğun
aşırı artmaya başladığı zamanlarda sistem belli sürenin sonunda bilgi girişine
kapanabilir. Bu duruma düşmemek için Mükellef Bilgileri Bildirimi sistemine
bilgi girişi yapmaya başlamadan önce özellikle adres numarasını (bağlı olduğu
belediyeden, il/ilçe özel idaresinden öğrenilebileceği gibi https://adres.nvi.gov.tr/Pages/Bildirim/Dogrulama/YerlesimYeriDogrulama.aspx
linki aracılığıyla da öğrenilebilir) ve faaliyet kodunu belirlemekte fayda
vardır. Sisteme giriş yapıldığında, adres no alanına önceden öğrenilmiş olan
adres numarasının yazılması ve faaliyet kodu alanına da önceden tespit edilmiş olan
faaliyet kodunun yazılması halinde süre açısından hiçbir sorun yaşanmadan
bildirim düzenlenip onaylanabilecektir.
39 – Merkezimiz yurt
dışında, Türkiye’de vergi dairesinde sadece muhtasar yönünden
mükellefiyetimizin olduğu irtibat bürosu var. Kurumlar vergisi yönünden
mükellefiyetimiz yok, tüm işlemlerimizi yurtdışından yürütüyoruz. 413 nolu vuk
tebliği kapsamında mükellef bilgileri formunu internetten bildirmek zorunda mıyız?
Dar mükellef (merkezi
yurtdışında bulunan) kurumların Türkiye’deki irtibat bürosu veya
temsilciliğinin kurumlar
vergisi yönünden mükellefiyeti bulunmuyorsa bu irtibat bürosu veya
temsilcilikler için 413 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
kapsamında Mükellef Bilgileri Bildirimi verilmeyecektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder